Category: Kvorning design & kommunikation

26
jun
2018

Deichmanske bibliotek

KUNDE: OSLO KOMMUNE
PROJEKT: KONCEPT VÆRKTØJSKASSE TIL TEMPORÆRE UDSTILLINGER
STED: OSLO, NORGE
Kvorning har i inviteret, international konkurrence vundet opgaven at udvikle formidlingskoncept til Deichmanske bibliotek – Oslo kommunes bibliotek, Norges største folkebibliotek og et af de ældste biblioteker i Norge.
At udvikle en stærk, brugerinddragende udstillingsmetodik til biblioteket, så medarbejderne selv kan udvikle og producere udstillinger i alle størrelser fra dag til dag eller over nogle måneder med større udstillinger.
Hovedbiblioteket på 10.000 m2 bliver et af Europas mest moderne biblioteker med over 2 millioner årlige gæster.
26
jun
2018

King Abdulaziz CENTER FOR WORLD CULTURE

CLIENT: KING ABDULAZIZ CENTER FOR WORLD CULTURE
PROJECT: PERMANENT UDSTILLING
LOCATION: DHAHRAN, SAUDI ARABIEN
Kvorning design & kommunikation står bag udstillingskoncept til King Abdulaziz Center for World Culture i Dhahran, Saudi Arabien.
Centrets første udstilling i Saudi Culture and Heritage Gallery adresserer spørgsmålet Hvad vil det sige at være Saudi?
Opgaven er vundet i international konkurrence og omfatter konceptudvikling og detaljering, indholdsudvikling samt designrådgivning.
26
jun
2018

Al Murjan Library Café

KUNDE: QATAR MUSEUMS
PROJEKT: AL MURJAN LIBRARY CAFE
STED: DOHA, QATAR
Sammen med Qatar Vision Projects har Kvorning design & kommunikation skabt et koncept til Al Murjan Library Café i strandkanten ud for Doha i Qatar.
Projektet for Qatar Museums forener traditionsrig, lokal arkitektur med traditionsrig og moderne, nordisk betonet indretning.
25
jun
2018

Vagonetto Fokis Mining Park

KUNDE: VAGONETTO FOKIS MINING PARK
PROJEKT: KONCEPT BRAND EXPERIENCE
STED: DELPHI, GRÆKENLAND
Kvorning design & kommunikation har udviklet et Brand Experience koncept til Vagonetto Fokis Mining Park i Delphi, Grækenland.
Oplevelser både over og under jorden i Grækenlands største bauxitmine i nærheden af Delphi.
Nyindretning af udstillingsbygning samt update af dramaturgiske og scenografiske virkemidler i tunnellen.
25
jun
2018

Bølgen

KUNDE: FISKERIET OG HAVNENS HUS
PROJEKT: KONCEPT AKTIVITETS- OG FORMIDLINGSHUS
STED: HUNDESTED, DANMARK
Kvorning design & kommunikation har samarbejdet med Fiskeriet og Havnens Hus på Hundested Havn om et aktivitets- og formidlingshus om Hundesteds maritime kulturarv og natur.
Huset bygges af seks containere, som lægges sammen til ét rum. På to sider bliver det omgivet af en bølge af lærketræ, som med tiden vil tage farve af vind, vejr og hav.
’Det giver et råt look, og containere hører til på havnen, så tematikken er i orden’, udtaler Finn Nyhuus, formand for Fiskeriet og Havnens Hus på Hundested Havn.

24
jun
2018

Bamble Kommune

KUNDE: BAMBLE KOMMUNE
PROJEKT: FORPROJEKT KYSTKULTURCENTER
STED: LANGESUND, NORGE
Kvorning design & kommunikation har for Bamble Kommune i Norge vundet opgaven at udarbejde indledende skitser i form af forprojekt til et nyt kystkulturcenter og museum, ‘Horisont’, i Langesund.
Centrets vision er at synliggøre sammenhængene mellem menneske og kyst i fortid, nutid og fremtid. Udstillingen tilbyder visuelle og sanselige oplevelser af, hvordan kysten former os som mennesker.
Besøgende kommer helt tæt på naturen og får et fascinerende indblik i kystkultur i Sydnorge. Centret udformes som 500 m2 flexhus, der samtænker fiskerestaurant, udstilling og relaterede aktiviteter. Opgaven er vundet i inviteret konkurrence.

 

 

 

15
jun
2018

Danmarks Jernbanemuseum – Drømmenes Kupé

KUNDE: DANMARKS JERNBANEMUSEUM
PROJEKT: SÆRUDSTILLING
STED: ODENSE, DANMARK
Danmarks Jernbanemuseums særudstilling, Drømmenes Kupé, som Kvorning design & kommunikation har designet, sætter fokus på danskernes togrejser til udlandet. Både luksusrejserne med de blå Wagons-Lits vogne mod klassiske rejsemål og Interrail-rejserne ud i det blå med de røde, slidte DSB-vogne. To rejseformer, som rejsebureauerne udbød først i 70’erne.
Drømmenes Kupé er en poetisk udstilling, der skal få besøgende til at drømme selv. Lægge hverdagen bag sig. Give sig hen for en stund. Derfor er udstillingen også tilrettelagt som en togrejse. Før, under og efter. Forberedelser med rejsebureau, pakkeliste og fremmed valuta. Rejsens kupéer, måltider og forventninger. Og ankomsten til Gare du Nord og Paris.
For at sikre museumsoplevelser i top er særudstillingens genstande udvalgt efter alle kunstens regler og begrænset til et minimum for at fange essensen og stemningen af rejsen og samtidig sikre rum og ro til fordybelse. Ens baggrund er med til at skabe helhed og sammenhæng på tværs. Ligesom interaktive og analoge tilbud supplerer hinanden overalt.

 

15
jun
2018

Brorfelde Observatorium

CLIENT: HOLBÆK KOMMUNE
PROJECT: LEVENDEGØRELSE OG FORTÆLLINGER
LOCATION: BRORFELDE, DANMARK
Brorfelde Observatorium er genåbnet som opdagelsescenter med fokus på astronomi, geologi, teknik og natur.
At træde ind her er som at træde ind i en tidslomme. Både bygninger og omgivelser står stort set, som da Københavns Universitet opførte anlægget i 1953-64.
Kvorning design & kommunikation har været med til at bringe liv og centrale, autentiske fortællinger tilbage i de smukke bygninger.
15
jun
2018

Danfoss Museum – Mads og Drømmene

KUNDE: DANFOSS MUSEUM
PROJEKT: BRAND EXPERIENCE – KONCEPT, DESIGN, PRODUKTION
STED: NORDBORG, DANMARK
Kvorning design & kommunikation står bag koncept, design og produktion af Danfoss Museums nye Brand Experience, Mads og drømmene, om stifteren Mads Clausen (1905-1966). Oplevelserne i fødegården på Als tager afsæt i Mads’ evne til at drømme livet igennem. Fra ren fantasi og brændende ønsker i drengeårene, over inspiration til kreativitet i ungdommen til konkrete mål for fremtiden i voksenlivet.

Mads og drømmene levendegør fortællingen om et menneske, der formår at drømme, sætte sig mål og nå dem. Et fortællegreb med bevidst dramaturgi, lys, lyd og projektioner. Gårdens rum skaber filmiske backdrops til anekdoterne. Et poetisk og fabulerende lag, som understøtter fortællingen.

Udstillingen arbejder med sigtelinjer og akser – placerer centrale oplevelser og points de vues for enden af dem – hermed introducerer det ene rum det næste. Parallelt med Mads’ livsforløb og Danfoss’ udvikling udfolder rummene og historierne sig – opture og nedture – glæde og sorg. Fortællinger og hændelser – både personlige og professionelle – rulles ud som et filmisk forløb. Fortællingen om Mads og drømmene …

 

15
jun
2018

Harteværket Oplevelsescenter

KUNDE: KOLDING KOMMUNE
PROJEKT: UDSTILLINGSKONCEPT, DESIGNMANUAL, SKILTEPROGRAM, FORMIDLINGSSTIL
STED: KOLDING, DANMARK
Kvorning står for udstillingskoncept, designmanual, skilteprogram og formidlingsstil til Harteværket Oplevelsescenter; Koldings familie-attraktion om vand, energi og bevægelse.

Designopgaven er udført i tæt samarbejde med Harteværkets medarbejdere og styregruppe, NIRAS, samt med Baumann Boe-Whitehorn Arkitekter.

Harteværket er autentiske rammer og fungerende elkraftværk. I den smukke, gamle turbinehal og spændende kælder med de store, røde rør kan man opleve, hvordan vand bliver til strøm.

15
jun
2018

Grimstad bys museer

KUNDE: GRIMSTAD BYS MUSEER
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: GRIMSTAD, NORGE
I international konkurrence har Grimstad bys museer i Sydnorge valgt Kvorning design & kommunikation til at skabe en permanent udstilling om bysbarnet Morten Smith Petersen (1817-1872) – én af Norges første og største skibsredere samt jurist og politiker.

Kvorning design & kommunikation skal skabe udstillingen om Morten Smith Petersens store betydning på lokalt, nationalt og internationalt plan. Rammen er Hasseldalen i Grimstad, som Smith Petersen købte i 1848. Det var her, han byggede sine sejlskuder og var reder.

Som skibsreder og organisationsmand var Smith Petersen varm fortaler for at modernisere og professionalisere norsk skibsfart og som politiker var han principfast tilhænger af frihandel og ’skibsfartens selvstyre’. Han var også medstifter af Det norske Veritas i 1864.

Udstillingen åbnede juni 2016.

15
jun
2018

Creative Expo Taiwan

CLIENT: DESIGN DENMARK
PROJECT: TEMPORÆR UDSTILLING
LOCATION: TAIPEI, TAIWAN
Taipei i Taiwan var World Design Capital i 2016. På biennalen Creative Expo Taiwan var Danmark, England og Japan inviteret til at udstille udvalgt design i hver sit udstillingsområde.

Design, som har inspireret og fortsat inspirerer hjemlige og internationale scener.

Design denmark og Kvorning design & kommunikation, Thomas Dickson, Pil Bredahl og Troels Seidenfaden skabte REFLECTIONS of Danish design om dansk design før og nu.

14
jun
2018

Alta Museum

KUNDE: ALTA MUSEUM
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: ALTA, NORGE
Kvorning design & kommunikation står bag Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museums nye, 150 m2 permanente udstilling om Altas verdensarv, bjergkunst, Spor i berg, der er åbnet i Alta i Finnmark, Norge. En moderne, interaktiv udstilling om bjergkunsten i Alta, som omfatter UNESCO-beskyttede helleristninger og hellemalerier, der er lavet for ca. 7.000 til 2.000 år siden. Alta har Nordeuropas største forekomst af bjergkunst fra samler- og jægersamfundet, og udgør det vigtigste bevis på bosættelser så højt mod nord i forhistorisk tid. Altas bjergkunst kom derfor også på UNESCO’s verdensarvsliste allerede i 1985.

Udstillingen er rig på interaktion og underholdning for alle. Her kan både store og små fx hugge en helleristning, gå på opdagelse i Altas historie i ’Landskabsspillet’ og frembringe selvlysende helleristninger i mørket med lygte. Spor i Berg tilbyder oplevelser og aktiviteter, der gør indtryk, informerer, vækker debat og giver stof til eftertanke. Udstillingen rummer også en selfiebooth med nordlys, knapper samt infografik, som frembringer og animerer magien i fortidens åndeverden.

Direktør Harriet Hagan, Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum, udtaler –

«Med Spor i berg inviterer vi publikum til opplevelser, deltagelse og utforskning, samtidig som vi stimulerer til nysgjerrighet og engasjement. Utstillinga gir en helt annen opplevelse enn tidligere utstillinger, og de besøkende vil lære med om bergkunsten ved å bruke både hender og hode. Museet har jobbet med utstillinga i mange år, og vi er svært stolte over at vi nå kan vise den frem til både lokalbefolkninga og alle våre tilreisende gjester.»

Udstillingen er vundet i international konkurrence.

 

26
jun
2017

Norsk Oljemuseum – Dype Hemmeligheter

KUNDE: NORSK OLJEMUSEUM
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: STAVANGER, NORGE
Norsk Oljemuseums udstilling om petroleumsgeologi, Dype hemmeligheter, er ren Jules Vernes! Med udforskning, aktivitet og dramatik i fokus og udfordring for hjerne og hjerte. Zoner med analoge og digitale tilbud, som inviterer til samarbejde, læring og leg for alle.

Formen er inspireret af olien og havet. To store, bølgende vægge står som en strøm gennem rummet og markerer et snit i det undersøiske og underjordiske. Når man bevæger sig ind imellem væggene, møder man et undervandsunivers med en 360 graders filmisk, fuld 3D-fortælling om oliedannelse med fakta og interaktive tilbud på væggenes yderflader.

Dype hemmeligheter er udviklet i dialog mellem Norsk Oljemuseum og Kvorning design & kommunikation. Samarbejdsformen sikrer et koncept med formidling og interaktion, som smelter sammen og gør tekniske problemstillinger til enkel viden samt læring og sjov.

 

 

26
jun
2017

Den Grønne Box

KUNDE: ODENSE KOMMUNE
PROJEKT: DEN GRØNNE BOKS
STED: ODENSE, DANMARK
Den Grønne Boks i Thomas B. Thriges Gade er et interaktivt tilbud til unge, forældre, lærere fl. om at blive klogere på erhvervsuddannelser på en sjov og lærerig måde.

Animationsfilm. Hall of Fame. Slideshow. Hands-on. Lounge. Læg fliser i mønstre ligesom stukkatører. Mød virksomheder og uddannelsessteder. Boksens mix af analoge og digitale tilbud afspejler erhvervsuddannelsernes indhold. Med både noget for hånden og noget IT.

Odense Kommune drifter Den Grønne Boks, som er udviklet med Kold College, Syddansk Erhvervsskole, Social- og Sundhedsskolen Fyn og Tietgen, mens Kvorning design & kommunikation står for udstillingsdesign, animationsfilm, interaktivt design, belysning mv.