NYHEDER

08
sep
2021

Navnetræk til Hurtigrutemuseet

Kvorning Design vinder konkurrence om navnetræk, taglines og profilguide til Nye Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i Vesterålen, Norge.

28
aug
2021

Koncept til Hurtigrutemuseet

Kvorning Design og Bright Norway levendegør Norges rige kysthistorie med koncept til Nye Hurtigrutemuseet på Stokmarknes i Vesterålen, Norge.

MS Finnmarken (1956) – én af verdens største museumsgenstande bag glas – står som et monument over livsnerven langs Norskekysten. LINK arkitekturs ikoniske bygning fremtræder som en kæmpe montre på kajen, hvor Hurtigruten blev stiftet for over 100 år siden.

Kvorning Design og Bright Norway har i samarbejde med museet og organisationen bag, Museum Nord, lokale partnere og frivillige ildsjæle bragt Hurtigrutens betydning som livsnerve, samfærdselsåre og identitetsmarkør for Norskekysten til live med autenticitet, stemningsskabende projektioner og fotos samt personlige beretninger. Hverdag og cruisedrømme veksler med skibsforlis, død og fortvivlelse i krigstid.

Afdelingssdirektør i Museum Nord, Brynjar Pettersen, og Projektleder for Nye Hurtigrutemuseet, Lina Vibe, udtaler –

”Vi gleder oss stort til å løfte frem Hurtigrutas betydning i den norske samferdselshistorien. Målet er å skape en fantastisk arena for formidling av betydningsfull nasjonal kystkultur knyttet til Hurtigrutens historie.”

Kvorning Design står også bag museets navnetræk, taglines og profilguide.

Udstillingen er realiseret i totalentreprise og vundet i international konkurrence.

09
jul
2021

Rigtig god sommer!

Kvorning Design-teamet holder sommerferie fra 12.-30. juli 2021 (begge dage inkl.)

17
jun
2021

H.C. Andersen Art Center

Arkitektonisk vision og udstillings- og oplevelseskoncept for kunstnerisk fyrtårn i international klasse og kulturhistoriske rammer præsenterer H.C. Andersen Art Center på Lerchenborg. De nærmest uendelige rum i godsets avlsbygning skal danne ramme om et internationalt kunstcenter om H.C. Andersen, som Kvorning Design og Elgaard Architecture med respekt for sted, kulturarv og oplevelse giver deres bud på.

’Avlsbygningens nærmest uendelige rum skal danne ramme om nye, overraskende oplevelser, sådan som de altid har gjort det på Lerchenborg. Kunsten og nye kulturelle aktiviteter skal gå i dialog med bygningens autenticitet. De historiske rum tilføres nye rum, skaber nye rammer om kunsten og om uforglemmelige oplevelser. Rum lægges sammen på tværs af etager, dele af konstruktioner fjernes, så der opstår overraskende nye kig på langs, på tværs, op og ned. Helt nye rumlige oplevelser, der skaber unikke rammer for kunstværkerne, skaber plads til oplevelser af monumentale dimensioner’, udtaler Peder Elgaard, stiftende partner i Elgaard Architecture.

Arne Kvorning, Kvorning Design, tilføjer – ’Som en moderne teaterscene med kunstnere, værker og publikum som aktører vil bygning og rum få tekniske og scenografiske muligheder og løsninger, som løfter bygningen op i international klasse som kunstcenter. Løsninger, der skal skabe åndeløs skønhed, overraskende effekter og først og fremmest unik iscenesættelse af H.C. Andersens eventyr fortolket af de allerbedste kunstnere. Oplevelser for hjertet og hjernen – også for kroppen – kunst og oplevelser i absolut verdensklasse.’

Den selvejende institution, H.C. Andersen Art Center, med Susanne Weihe i spidsen, har siden 2018 arbejdet på at etablere et internationalt anerkendt kunst- og kulturhistorisk oplevelsescenter, som fortolker H.C. Andersens (1805-75) eventyr og univers.

Foto: Malthe Zimakoff

11
jun
2021

Norges Røde Kors’ hvide bus

Norges Røde Kors råder over én af de hvide busser, som blev anvendt til at hente skandinaviske fanger hjem fra koncentrationslejrene i slutningen af 2. verdenskrig. Bussen bliver omdrejningspunkt for et nyt oplevelsescenter for skoleklasser og ungdom samt gæster hos Norges Røde Kors i Oslo.

Kvorning Design i samarbejde med Light Bureau Norge vinder konkurrencen om at skabe oplevelser og formidling i og omkring bussen.

John Harald Bondevik, Seniorrådgiver i Norges Røde Kors, udtaler –

”Vår visjon er at den hvite bussen skal bidra til at historien ikke gjentar seg. Vi vil bevisstgjøre ungdom, ved å formidle historien og hva den førte til. Vi vil engasjere til samfunnsengasjement, ved å vise hva frivillige aktører og enkeltmennesker kan få til. Opplevelsessenteret skal først og fremst gi en opplevelse, som åpner hjerte og hjerne for kunnskap og kompetanse.”

Arne Kvorning, Direktør for Kvorning Design, udtaler –

”Vi er stolte af at vinde denne konkurrence og skabe spændende og anderledes oplevelser for Norges Røde Kors. Det er unikt at få muligheden for at arbejde med en af de originale busser. Og samtidig en stor glæde igen at samarbejde med Light Bureau – det forventer vi os meget af.”

17
maj
2021

Ivan Asseev forelæser på EUSP

Direktør for Kvorning Rusland, historiker Ivan Asseev giver forelæsning om moderne museumsdesign på European University i Skt. Petersborg 17. maj 2021.

11
maj
2021

Prælancering af Wings of Victory

Prælancering af første fase af Wings of Victory udstillingen til UMMC Military Museum, Verkhnyaya Pyshma, Jekaterinburg, Rusland.

De næste faser i udviklingen af den 12.000 m2 permanente udstilling omfatter 3D scenografi, AV og dramaturgisk lysdesign. Og skal udbygge hovedfaserne af fortællingen om udviklingen af den nationale militærflyindustri og sætte fokus på luftfartens betydning for mellemkrigstidens sovjetiske moderniseringsprojekt.

Fotokreditering: Kirill Trubetskov og Anatoly Kurlaev

14
apr
2021

Udstilling til Alta Museum

Kvorning Design vinder permanent udstilling, Ressurser og Identitet, med partnere Bright Norway og Gagarin, Island, til Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum, Norge. Udstillingen skal komplettere museets formidling om Alta fra stenalderen og frem til i dag.

Kontrakten omfatter design, produktion og implementering af Ressurser og Identitet. Kvorning Design stod også for udstillingen, Spor i berg, om Altas UNESCO-beskyttede bjergkunst.

Udstillingen vil formidle Altas unikke historie og samtid gennem en bred vifte af temaer, som dækker perioden fra stenalderen og frem til i dag. Og undersøge, hvordan Altas ressourcer udgør grundlaget for menneskelig handlen og identitet. Det overordnede koncept er: “Hvem er vi, som skabte og skaber Alta?”

Direktør Jan S. Dølør, Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum udtaler –
“Vi glæder os til at gå i gang med processen med at fuldføre denne del af basisudstillingen sammen med teamet fra Kvorning Design, Bright Norway og Gagarin. Det bliver et utrolig vigtigt arbejde for os i 2021 og 2022, og vi ser meget frem til at præsentere den nye udstilling for både lokalbefolkning og tilrejsende”.

Arne Kvorning, direktør for Kvorning Design, udtaler –
“Det er en stor glæde for Kvorning Design og vores nordiske team at få muligheden for at videreføre det gode samarbejde med Alta Museum, som vi indledte med udstillingen Spor i Berg, som Kvorning Design vandt og leverede tidligere. Nu har vi teamet op med Bright Norway og Gagarin og vil videreudvikle det samlede koncept i tæt og kreativt samarbejde med museets medarbejdere og ledelse og producere den komplette udstilling”.

30
mar
2021

14.000 års Malmøhistorie

Kvorning Design står for komplet udstillingskoncept til Malmø Museers nye, historiske basisudstilling, Ledtrådar – stolphål, DNA og andra spår från forntiden. En permanent udstilling om den sydsvenske Malmøregion gennem 14.000 år. Stenalder, bronzealder og jernalder. Malmø Museer står selv for produktion og implementering. Konceptet blev vundet i inviteret konkurrence.

22
mar
2021

COVID-19 i internationalt museumsperspektiv

Konsekvenserne af Covid-19-krisen er en fælles, global udfordring for museerne. Arne Kvorning kaster et blik på fremtiden i samarbejde med en række internationale kunder og samarbejdspartnere i magasinet Danske Museer, 22. marts 2021 – god læselyst!

COVID-19 i internationalt museumsperspektiv