NYHEDER

29
okt
2018

MIND THE GAP! i Skt. Petersborg

Arne Kvorning taler på ‘MUSEUM BREAKFAST’
Manege Central Exhibition Hall
1 Isaakiyevskaya Ploshchad, Skt. Petersborg, Rusland
7 November 2018, 10:30-12:00

MIND THE GAP!
Udvikling af museumskoncepter med production design metoder / Co-creational konceptudvikling – vær obs på mulige sprækker mellem museum, bygningsarkitekter og udstillingsdesigner / Tænk, skab og udvikl indefra og ud / Vejen til Skt. Petersborg – highlights fra mere end 25 år med udstillingsdesign.

23
okt
2018

Ny praktikant hos Kvorning

Velkommen til Marie Engelhardt Sjögreen, som er ny praktikant hos Kvorning design & kommunikation frem til udgangen af januar 2019. Marie studerer på Arkitektskolen Aarhus, og praktikopholdet udgør hendes 7. semester.

12
okt
2018

Biennale of Exhibition Design

Kvorning design & kommunikation er inviteret til at skabe koncept til Biennale of Museum Design, St Petersburg, Rusland, 9. november-19. december 2018.

Kvorning’s vision til ‘The Dutch House. Dreams of Peter the Great’ på det verdensberømte Peterhof State Museum-Reserve er at fortælle historien om Peter den Store. Hvordan hans skibsbyggeri, arkitektur og byplanlægning var inspireret af Holland. Konceptet præsenterer ikke alene de dyrebare artefakter fra sommerslottet Mon Plaisir i hovedslottets unikke White Hall. Det genskaber også fragmenter af interiøret og skaber drømmesceneri gennem lysdesign og projektioner.

I 2014 deltog Kvorning design & kommunikation også i Biennalen – dengang med en udstilling på Museum of the City Sculpture.

03
okt
2018

Ny praktikant hos Kvorning

Velkommen til Larissa Streule, som er ny praktikant hos Kvorning design & kommunikation i perioden september 2018 – februar 2019. Praktikopholdet udgør Larissas femte semester af Communication Design i Konstanz, Tyskland.

07
sep
2018

Kvorning vinder norsk udstillingskoncept

Kvorning design & kommunikation vinder i inviteret konkurrence udstillingskoncept om en af Norges største, nationalromantiske malere, Hans Gude (1825-1903), til Sorenskrivergården i Nes i Hallingdal. Det var her, Gude besøgte sine forældre og lod sig inspirere af hjemlandets kulturlandskab. Elvene, stavkirken og træerne, som klamrede sig fast. Her lavede han forstudier til sine kendte værker, som blev til i atelieret i Düsseldorf i Tyskland.

‘Kvorning design & kommunikations koncept til ‘Kunstlandskab Nesbyen’ i Sorenskrivergården vinder, fordi det er det mest spændende og fremtidsrettede forslag. Det udtrykker en sjov kontrast mellem gammel og nyt med spændende virkemidler og et mix af billeder, musik og litteratur. Nationalromantikken og opfattelsen af det særlig norske i dag tages op, ligesom fakta om kunst og natur som inspirationskilde gør. Endelig vil jeg fremhæve konceptets relation til ‘Kunstvandring Nesbyen’ og de lokale kunstnere’, udtaler projektleder Torill Thømt, ‘Kunstlandskab Nesbyen’.

 

17
aug
2018

Taler ved IMCC 2018 i Berlin

Hvordan skaber vi bedre museer? Vær obs på mellemrummet!

Arne Kvorning ser som taler ved IMCC 2018 i Berlin 11.-13. november 2018 frem til at udveksle erfaringer og udfordringer ved at samarbejde med danske og internationale museer og ‘starchitects’ … Vær obs på mellemrummet!

Det bliver interessant at tage tråden fra IMCC 2017 i Kbh. op: Hvordan skaber vi bedre museer? På gensyn i Berlin til november.

Mere information: http://www.museum.construction/agenda/

08
aug
2018

Kvorning vinder norsk energiudstilling

Kvorning design & kommunikation vinder i inviteret idékonkurrence ny, permanent udstilling om den globale energi- og klimaudfordring til Norsk Oljemuseum i Stavanger.

Kvornings vinderforslag skal videreudvikles i tæt dialog med Norsk Oljemuseum, og sikrer hermed både museet og dets partnere stor indflydelse på udstillingens idé, indhold og form.

– Vi er glade for igen at skulle samarbejde med Kvorning design & kommunikation om at realisere en meget spændende og vigtig udstilling på Norsk Oljemuseum. Kvornings idé er valgt, fordi den på en utrolig god måde tager udgangspunkt i udstillingsrummet og viser, hvordan det i sig selv kan bruges til at formidle budskabet i udstillingen. Vi ser frem til et tæt og frugtbart samarbejde og er trygge ved, at vi sammen kommer frem til en tankevækkende og interessant udstilling om vores tids vigtigste udfordring; energi- og klimaproblemet, hvor arkitekturen i rummet, udstillingsdesignet og indholdet tilsammen fortæller historien, udtaler udstillings- og formidlingsleder på Norsk Oljemuseum, Anja W. Fremo.

Rum formidler budskab

Udstillingsrummets form indgår som naturligt, meningsskabende element i formidlingen. En cirkulær udstilling med et centralt lysende element – en kunstnerisk stiliseret sol, klode eller noget helt tredje, det må dialogprocessen vise – fanger straks opmærksomheden hos store og små og understreger vigtigheden af at forholde sig reflekteret til energi- og klimaproblemet.

Tiden er inde!

Mix af analoge og digitale medier kan gøre store og små klogere på fossil energi og vedvarende energi. Bæredygtighed er et ’must’, men kan det mon dække behovet?

Dilemmaer

Interaktive stationer overvejes som introduktion til forskellige energiformer i en række norske byer. Fx en interaktiv station om elektricitet, som Norges mange vandkraftværker gør billig. Der er mange udfordringer ved at skifte til grøn energi, men samtidig også mange dilemmaer.

Udstillingen (120 m2) åbner i april 2019, og er vundet i inviteret, international konkurrence.

 

Om Norsk Oljemuseum

Norsk Oljemuseum i Stavanger, Norge, formidler norsk oliehistorie i arkitekterne Lunde & Løvseths ikoniske rammer. Siden museet åbnede i 1999, har Norsk Oljemuseum befæstet sin position som landets vigtigste arena for forskning, dokumentation og formidling af samtidshistorien om Norge som olienation. Museet har omkring 100.000 besøgende om året.

 

10
jul
2018

Grafisk design til Looking Ahead

Looking Ahead USA and Canada: 2018-2024: Handbook of Future US and Canadian Museum and Heritage Projects er ude nu!

E-bogen er udviklet som et samarbejde mellem MuseumINSIDER + UK’s Department of International Trade.

E-bogen profilerer 65 museums- og kulturarvsprojekter i USA og Canada med budgetter på over 12,5 mia. $ ialt. Projekter, som planlægges realiseret inden for seks år.

Kvorning design & kommunikation har stået for grafisk design.

 

13
jun
2018

‘Spor i berg’ åbnet i Alta i Norge

Kvorning design & kommunikation står bag Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museums nye, 150 m2 permanente udstilling om Altas verdensarv, bjergkunst, ‘Spor i berg’, der netop er åbnet i Finnmark i Norge.

En moderne og interaktiv udstilling om bjergkunsten i Alta, som omfatter UNESCO-beskyttede helleristninger og hellemalerier, der er lavet for ca. 7.000 til 2.000 år siden. Alta har Nordeuropas største forekomst af bjergkunst fra samler- og jægersamfundet. Bjergkunsten udgør det vigtigste bevis på bosættelser og menneskelig aktivitet så højt mod nord i forhistorisk tid. Og kom derfor også allerede på UNESCO’s verdensarvsliste i 1985.

‘Spor i berg’ er rig på interaktion og underholdning for alle. Her kan både store og små fx hugge en helleristning, gå på opdagelse i Altas historie i ’Landskabsspillet’ og frembringe selvlysende helleristninger i mørket med lygte. Udstillingen tilbyder oplevelser og aktiviteter, der gør indtryk, informerer, vækker debat og giver stof til eftertanke. Og rummer også en selfiebooth med nordlys, knapper samt infografik, som frembringer og animerer magien i fortidens åndeverden.

Direktør Harriet Hagan, Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum –

«Med ‘Spor i berg’ inviterer vi publikum til opplevelser, deltagelse og utforskning, samtidig som vi stimulerer til nysgjerrighet og engasjement. Utstillinga gir en helt annen opplevelse enn tidligere utstillinger, og de besøkende vil lære med om bergkunsten ved å bruke både hender og hode. Museet har jobbet med utstillinga i mange år, og vi er svært stolte over at vi nå kan vise den frem til både lokalbefolkninga og alle våre tilreisende gjester.»

Udstillingen er vundet i international konkurrence.

06
jun
2018

Fem teams prækvalificeret til Naturpark Amager

Fem teams; herunder SLA med Johansen Skovsted Arkitekter, Rambøll og Kvorning design & kommunikation som underrådgivere og Morten D.D. Hansen som konsulent er udvalgt til projektkonkurrencen for Naturpark Amager. Vi glæder os meget til teamsamarbejdet og konkurrencen!

http://naturparkamager.dk/nyheder/2018/juni/fem-teams-er-udvalgt-til-projektkonkurrencen-for-naturpark-amager/