Category: permanent udstilling

15
jun
2018

Danfoss Museum – Mads og Drømmene

KUNDE: DANFOSS MUSEUM
PROJEKT: BRAND EXPERIENCE – KONCEPT, DESIGN, PRODUKTION
STED: NORDBORG, DANMARK
Kvorning design & kommunikation står bag koncept, design og produktion af Danfoss Museums nye Brand Experience, Mads og drømmene, om stifteren Mads Clausen (1905-1966). Oplevelserne i fødegården på Als tager afsæt i Mads’ evne til at drømme livet igennem. Fra ren fantasi og brændende ønsker i drengeårene, over inspiration til kreativitet i ungdommen til konkrete mål for fremtiden i voksenlivet.

Mads og drømmene levendegør fortællingen om et menneske, der formår at drømme, sætte sig mål og nå dem. Et fortællegreb med bevidst dramaturgi, lys, lyd og projektioner. Gårdens rum skaber filmiske backdrops til anekdoterne. Et poetisk og fabulerende lag, som understøtter fortællingen.

Udstillingen arbejder med sigtelinjer og akser – placerer centrale oplevelser og points de vues for enden af dem – hermed introducerer det ene rum det næste. Parallelt med Mads’ livsforløb og Danfoss’ udvikling udfolder rummene og historierne sig – opture og nedture – glæde og sorg. Fortællinger og hændelser – både personlige og professionelle – rulles ud som et filmisk forløb. Fortællingen om Mads og drømmene …

 

15
jun
2018

Grimstad bys museer

KUNDE: GRIMSTAD BYS MUSEER
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: GRIMSTAD, NORGE
I international konkurrence har Grimstad bys museer i Sydnorge valgt Kvorning design & kommunikation til at skabe en permanent udstilling om bysbarnet Morten Smith Petersen (1817-1872) – én af Norges første og største skibsredere samt jurist og politiker.

Kvorning design & kommunikation skal skabe udstillingen om Morten Smith Petersens store betydning på lokalt, nationalt og internationalt plan. Rammen er Hasseldalen i Grimstad, som Smith Petersen købte i 1848. Det var her, han byggede sine sejlskuder og var reder.

Som skibsreder og organisationsmand var Smith Petersen varm fortaler for at modernisere og professionalisere norsk skibsfart og som politiker var han principfast tilhænger af frihandel og ’skibsfartens selvstyre’. Han var også medstifter af Det norske Veritas i 1864.

Udstillingen åbnede juni 2016.

14
jun
2018

Alta Museum

KUNDE: ALTA MUSEUM
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: ALTA, NORGE
Kvorning design & kommunikation står bag Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museums nye, 150 m2 permanente udstilling om Altas verdensarv, bjergkunst, Spor i berg, der er åbnet i Alta i Finnmark, Norge. En moderne, interaktiv udstilling om bjergkunsten i Alta, som omfatter UNESCO-beskyttede helleristninger og hellemalerier, der er lavet for ca. 7.000 til 2.000 år siden. Alta har Nordeuropas største forekomst af bjergkunst fra samler- og jægersamfundet, og udgør det vigtigste bevis på bosættelser så højt mod nord i forhistorisk tid. Altas bjergkunst kom derfor også på UNESCO’s verdensarvsliste allerede i 1985.

Udstillingen er rig på interaktion og underholdning for alle. Her kan både store og små fx hugge en helleristning, gå på opdagelse i Altas historie i ’Landskabsspillet’ og frembringe selvlysende helleristninger i mørket med lygte. Spor i Berg tilbyder oplevelser og aktiviteter, der gør indtryk, informerer, vækker debat og giver stof til eftertanke. Udstillingen rummer også en selfiebooth med nordlys, knapper samt infografik, som frembringer og animerer magien i fortidens åndeverden.

Direktør Harriet Hagan, Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum, udtaler –

«Med Spor i berg inviterer vi publikum til opplevelser, deltagelse og utforskning, samtidig som vi stimulerer til nysgjerrighet og engasjement. Utstillinga gir en helt annen opplevelse enn tidligere utstillinger, og de besøkende vil lære med om bergkunsten ved å bruke både hender og hode. Museet har jobbet med utstillinga i mange år, og vi er svært stolte over at vi nå kan vise den frem til både lokalbefolkninga og alle våre tilreisende gjester.»

Udstillingen er vundet i international konkurrence.

 

27
mar
2018

Kystmuseet i Sør-Trøndelag

KUNDE: KYSTMUSEET I SØR-TRØNDELAG
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: HITRA, NORGE
På Hitra ud for Trondhjem handler alt om laks. Her befrugtes, modnes og klækkes fiskeæg i ferskvand. Her vokser små laksefisk sig store i havets flydende opdrætsbure. Og her ved Kystmuseets Sandstadafdeling slagtes de. Derfor er det også oplagt at formidle historien om norsk havbrugsindustri netop her. Og lade 24 pionerer fortælle om deres bidrag til udviklingen af Norges næststørste eksporterhverv fra 1970 til i dag.

Kvorning og Vindfangs koncept formidler norsk havbrugshistorie gennem tre store fortællinger. Den lokale historie med animation af Hitra og området. Den nationale om pionererne langs kysten fra Finnmark til Vestfold gennem vægge, fotos, interaktive skærme, korte tekster, genstande i montrer, lys og lyd. Samt laksens og industriens historie som et nyredigeret 360 grader show med levende billeder og naturlige lyde i Ægirs Hall; den ottekantede biograf.

Silhuetter af de 24 pionerer afspejler dynamikken. Før i tiden og i dag. Konceptet er vundet i konkurrence, hvor Kvorning design & kommunikation og Vindfang fra Hitra danner team og sikrer international erfaring med opgaven og lokal tilstedeværelse.

31
okt
2017

LEGO House – History Collection

KUNDE: LEGO® HOUSE
PROJEKT: BRAND EXPERIENCE
STED: BILLUND, DANMARK
Kvorning design & kommunikation har i samarbejde med LEGO Koncernens historiske medarbejdere designet og udviklet udstillingerne til History Collection i underetagen af LEGO House; LEGOs 12.000 m2 Brand Experience i Billund.

I History Collection møder man et 2 x 2 meter stort logo og LEGO produkter, der fortæller LEGOs lange historie gennem markante milepæle, tegninger og modeller. Her er alt. Også animationer med børn i klassiske legesituationer.

Halvvejs trækker et lys én ind et rum formet som det indvendige af en LEGO klods med en udstilling af årtiers LEGO modeller og æsker. Her er LEGO æsker som fysisk modeller eller i et interaktivt bord med over 5.000 æsker.

 

 

26
jun
2017

Norsk Oljemuseum – Dype Hemmeligheter

KUNDE: NORSK OLJEMUSEUM
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: STAVANGER, NORGE
Norsk Oljemuseums udstilling om petroleumsgeologi, Dype hemmeligheter, er ren Jules Vernes! Med udforskning, aktivitet og dramatik i fokus og udfordring for hjerne og hjerte. Zoner med analoge og digitale tilbud, som inviterer til samarbejde, læring og leg for alle.

Formen er inspireret af olien og havet. To store, bølgende vægge står som en strøm gennem rummet og markerer et snit i det undersøiske og underjordiske. Når man bevæger sig ind imellem væggene, møder man et undervandsunivers med en 360 graders filmisk, fuld 3D-fortælling om oliedannelse med fakta og interaktive tilbud på væggenes yderflader.

Dype hemmeligheter er udviklet i dialog mellem Norsk Oljemuseum og Kvorning design & kommunikation. Samarbejdsformen sikrer et koncept med formidling og interaktion, som smelter sammen og gør tekniske problemstillinger til enkel viden samt læring og sjov.