KUNDE: SKREI TEMAPARK
PROJEKT: KONCEPT UDSTILLINGER
STED: STORVÅGEN, NORGE
Kvorning og Vindfangs koncept formidler norsk havbrugshistorie gennem tre store fortællinger. Den lokale historie med animation af Hitra og området. Den nationale om pionererne langs kysten fra Finnmark til Vestfold gennem vægge, fotos, interaktive skærme, korte tekster, genstande i montrer, lys og lyd. Samt laksens og industriens historie som et nyredigeret 360 grader show med levende billeder og naturlige lyde i Ægirs Hall; den ottekantede biograf.
Silhuetter af de 24 pionerer afspejler dynamikken. Før i tiden og i dag. Konceptet er vundet i konkurrence, hvor Kvorning og Vindfang fra Hitra danner team og sikrer international erfaring med opgaven og lokal tilstedeværelse.
Formen er inspireret af olien og havet. To store, bølgende vægge står som en strøm gennem rummet og markerer et snit i det undersøiske og underjordiske. Når man bevæger sig ind imellem væggene, møder man et undervandsunivers med en 360 graders filmisk, fuld 3D-fortælling om oliedannelse med fakta og interaktive tilbud på væggenes yderflader.
Dype hemmeligheter er udviklet i dialog mellem Norsk Oljemuseum og Kvorning. Samarbejdsformen sikrer et koncept med formidling og interaktion, som smelter sammen og gør tekniske problemstillinger til enkel viden samt læring og sjov.
Konceptet TimeWorld – Nothing is Impossible in Herning rummer en stærk arkitektonisk bearbejdning af bygningen samt et ekspressivt udstillings- og eventkoncept til den 5.000 m2 store permanente udstilling med forslag til bl.a. en 40 meter høj, spiralformet rutschebane. Det rummer også verdens største ur – 84 meter i diameter – placeret på bygningens tag og dermed synligt på Google Earth. En integreret del af TimeWorld’s brandingstrategi.
Kvornings koncept rummer også planer for håndtering af de komplekse projektelementer under planlægnings- og udviklingsfaserne fra idé til realisering og planer for opbygning af den permanente udstilling.
Halvtransparente bølgeformationer iscenesætter stueetagen. Her er man ude på det åbne hav med bådtyper til alle sider. Stemning, fakta og historie på én og samme gang. Lys, lyd og film forstærker den ekspressive formgivning. Fra trappen til førstesal kan man opleve bådtyperne, som hænger udspændt i det åbne atrium mellem etagerne fra forskellige vinkler. Dette atrium er der ikke i dag, men det er et stærkt greb, som vi har tilføjet til udstillingshallen.
Vel oppe har man følelsen af at være kommet i havn på en smuk sensommeraften. Her er lyset varmere og stemningen mere intim. Her møder man også bådbyggerens værksted. På vej henimod trappen lokker et stort galleri med bådmotorer, som man meget gerne må både se og røre ved. Den stemningsfulde udstilling i to etager har også et ekspressivt digitalt lag.
Disposable People konceptet sætter fokus på moderne slaveri med fotos. Hvordan menneskehandlere betragter mennesker som varer. Hvordan mange alligevel udviser utrolig ukuelighed og styrke. Konceptet skal ende som vandreudstilling. Branded konceptet tager afsæt i mærkevarens kraft. Hvem ejer hvem?