22
nov 2020

Prægnant, prunkløs og præcis

Ulig mange af sine eksponerede fagfæller befinder dagens fødselar sig ofte under radaren, når talen falder på danske designere i Spitzenklasse. Det hænger givet sammen med Arne Kvornings behagelige, mådeholdne væsen men skyldes nok så meget også, at hans tæft kommer bedst til udfoldelse på et område, som de færreste har øjne for. Og dog har millioner af mennesker verden over gennem snart 30 år kunnet værdsætte Kvornings evne til at skabe udstillinger, hvor formidling, design og rumsans ubesværet bringes sammen i en helhed, som aldrig skygger for den historie, der skal betjenes.

Viborggenseren, som i 1986 tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, gik i 1992 selvstændig med en række turnébare udstillingskoncepter for Dansk Kulturinstitut, som blandt andet indbragte ham førsteprisen på den Internationale Arkitekturbiennale i Sao Paulo i 2000. Siden har han udviklet Kvorning Design til at være Nordens største arkitektvirksomhed med udstillingsdesign som speciale, internationalt i top 10, og med flere end 5000 realiserede projekter bag sig. Opdragsgiverne kommer fra over 50 lande og dækker hele paletten fra det museale hos Imperial War Museum i London over oplysning hos Den Blå Planet i København til italesættelse af Unesco Verdensarv på 14 lokationer og verdensudstillinger i Shanghai og i Taipei. Mange af opgaverne er kommet i stand som samarbejder med førende arkitekter som Zaha Hadid, Daniel Libeskind, Dominique Perrault, Normann Foster, Snøhetta, 3XN, BIG, Henning Larsen. Det siger mere end mange eksempler, at de betragter Kvorning som en ligemand, de trygt kan overlade deres rum til – vedvidende at hans skarpe blik for helhed og detalje altid tilfører deres bygninger rettidig omhu og teknisk elegance.

I sin fritid stemmer Arne gerne én af de seksstrengede i samlingen. Det gør han også ganske kompetent, men det er på designområdet han tilhører The Wrecking Crew som først og fremmest taler til kendere.

Eric Messerschmidt
Direktør for Dansk Kulturinstitut i Beijing