Med afsæt i den bemærkelsesværdige historie om den russiske prinsesse Olga Alexandrovna, der flygtede fra revolutionen i Rusland i 1917, stiller udstillingen skarpt på almenmenneskelige spørgsmål og temaer som Hvad er min kultur? Hvad er et hjem? Identitet og personlige valg.KUNDE: BALLERUP MUSEUM
PROJEKT: PERMANENT UDSTILLING
STED: BALLERUP, DANMARK
Mads og drømmene levendegør fortællingen om et menneske, der formår at drømme, sætte sig mål og nå dem. Et fortællegreb med bevidst dramaturgi, lys, lyd og projektioner. Gårdens rum skaber filmiske backdrops til anekdoterne. Et poetisk og fabulerende lag, som understøtter fortællingen.
Udstillingen arbejder med sigtelinjer og akser – placerer centrale oplevelser og points de vues for enden af dem – hermed introducerer det ene rum det næste. Parallelt med Mads’ livsforløb og Danfoss’ udvikling udfolder rummene og historierne sig – opture og nedture – glæde og sorg. Fortællinger og hændelser – både personlige og professionelle – rulles ud som et filmisk forløb. Fortællingen om Mads og drømmene …
Designopgaven er udført i tæt samarbejde med Harteværkets medarbejdere og styregruppe, NIRAS, samt med Baumann Boe-Whitehorn Arkitekter.
Harteværket er autentiske rammer og fungerende elkraftværk. I den smukke, gamle turbinehal og spændende kælder med de store, røde rør kan man opleve, hvordan vand bliver til strøm.
Kvorning design & kommunikation skal skabe udstillingen om Morten Smith Petersens store betydning på lokalt, nationalt og internationalt plan. Rammen er Hasseldalen i Grimstad, som Smith Petersen købte i 1848. Det var her, han byggede sine sejlskuder og var reder.
Som skibsreder og organisationsmand var Smith Petersen varm fortaler for at modernisere og professionalisere norsk skibsfart og som politiker var han principfast tilhænger af frihandel og ’skibsfartens selvstyre’. Han var også medstifter af Det norske Veritas i 1864.
Udstillingen åbnede juni 2016.
Design, som har inspireret og fortsat inspirerer hjemlige og internationale scener.
Design denmark og Kvorning design & kommunikation, Thomas Dickson, Pil Bredahl og Troels Seidenfaden skabte REFLECTIONS of Danish design om dansk design før og nu.
Udstillingen er rig på interaktion og underholdning for alle. Her kan både store og små fx hugge en helleristning, gå på opdagelse i Altas historie i ’Landskabsspillet’ og frembringe selvlysende helleristninger i mørket med lygte. Spor i Berg tilbyder oplevelser og aktiviteter, der gør indtryk, informerer, vækker debat og giver stof til eftertanke. Udstillingen rummer også en selfiebooth med nordlys, knapper samt infografik, som frembringer og animerer magien i fortidens åndeverden.
Direktør Harriet Hagan, Verdensarvsenter for bergkunst – Alta Museum, udtaler –
«Med Spor i berg inviterer vi publikum til opplevelser, deltagelse og utforskning, samtidig som vi stimulerer til nysgjerrighet og engasjement. Utstillinga gir en helt annen opplevelse enn tidligere utstillinger, og de besøkende vil lære med om bergkunsten ved å bruke både hender og hode. Museet har jobbet med utstillinga i mange år, og vi er svært stolte over at vi nå kan vise den frem til både lokalbefolkninga og alle våre tilreisende gjester.»
Udstillingen er vundet i international konkurrence.
I History Collection møder man et 2 x 2 meter stort logo og LEGO produkter, der fortæller LEGOs lange historie gennem markante milepæle, tegninger og modeller. Her er alt. Også animationer med børn i klassiske legesituationer.
Halvvejs trækker et lys én ind et rum formet som det indvendige af en LEGO klods med en udstilling af årtiers LEGO modeller og æsker. Her er LEGO æsker som fysisk modeller eller i et interaktivt bord med over 5.000 æsker.
Formen er inspireret af olien og havet. To store, bølgende vægge står som en strøm gennem rummet og markerer et snit i det undersøiske og underjordiske. Når man bevæger sig ind imellem væggene, møder man et undervandsunivers med en 360 graders filmisk, fuld 3D-fortælling om oliedannelse med fakta og interaktive tilbud på væggenes yderflader.
Dype hemmeligheter er udviklet i dialog mellem Norsk Oljemuseum og Kvorning design & kommunikation. Samarbejdsformen sikrer et koncept med formidling og interaktion, som smelter sammen og gør tekniske problemstillinger til enkel viden samt læring og sjov.
Ø-zonerne har skelet af krydsfinér efter smakkens spanteopbygning. Udvendig er de beklædt med flotte, lodrette trælameller. De kan skubbes sammen og ud til væggen på ingen tid. Print fra loftet kan blive hængende eller hejses ned via snoretræk ligesom et sejl.
Udstillingen Over ø og hav er udviklet i samarbejde mellem initiativtager, Øhavets Smakke- og Naturcenter på Strynø, og Naturturisme I/S i Svendborg, som har udformet og etableret den. Kvorning har tegnet og udført udstillingen, som blev indviet i april 2016.
Udstillingen er rammet ind af scenografi og spændende historier gennem tiden, montrer og større genstande samt stemningsskabende projektionseffekter samt design af uniformer og t-shirts til medarbejdere samt til salg i museumsshoppen.
Det er en tematisk udstilling i udstillingen, og på samme måde udvikler Kvorning design & kommunikation flere temaudstillinger for museet i disse år.
Hindsgavl-halvøen har det hele! Åbne sletter. Gamle bøgeskove. Våde enge. Stejle skrænter. Dyr. Planter. Vilde historier. Rammer for stille gåture eller aktivt friluftliv. Med Naturcenter Hindsgavls nye sanseudstilling har hele familien inspiration til selv at søge ud og udforske halvøens kvaliteter året rundt.
Her har Kvorning design & kommunikation efter inviteret budrunde vundet opgaven at stå for detailprojektering, produktion og levering af hele skilte- og montrekonceptet til udstillingerne i Lundgaard og Tranberg Arkitekters fantastiske museumsbygning på toppen af slotsruinen i Vordingborg – én af de fineste og bedst bevarede fortidsminder fra den danske middelalder.
Fængselsmuseet i Horsens genåbnede på statsfængslets 162 års dag – 20. maj 2015 – med stemning og autenticitet efter måneders samarbejde mellem museet og Kvorning design & kommunikation om konceptudvikling, udstillingsdesign og implementering.
Udstillingen er muliggjort med 9,8 mio. kr. fra Arbejdsmarkedets Feriefond og 2,8 mio. kr. fra Horsens Kommune. Besøgende på Fængselsmuseet i Horsens kan opleve fængslet gennem flere fortællelag og perspektiver – både tidligere indsatte og ansattes. En udstillingsoplevelse, som inddrager mange flere rum i det store statsfængsel på toppen af byen.
Udstillingen er avanceret og AV-baseret, fx kan besøgende vælge mellem 10 autentiske identiteter og på turen rundt få personlige oplevelser styret af RFID-teknologi. Fængslet er bragt til live med ny teknologi, stemningsfuld og dramatisk historiefortælling – animation, lys, lyd og mere analoge virkemidler er taget i brug for at sikre store og små en autentisk og personlig oplevelse. Læs mere
Kvorning design & kommunikation har i samarbejde med Spekter i Oslo medvirket til at skabe et besøgscenter til Bjørneparken Rovdyrsenter i Flå i Norge.
Drømmen om at skifte synsvinkel og opleve verden fra et nyt og anderledes perspektiv – kender alle. I Bjørneparken Rovdyrsenter har besøgende muligheden for at realisere den drøm og træde i dyrenes fodspor.
Kvorning design & kommunikation har i samarbejde med Spekter stået for konceptudvikling – og selv for udstillingsarkitekturen. Bjørneparken åbnede for offentligheden i 2014.
Bag opdateringen og genåbningen af Køge Museum står Museum Sydøstdanmark og partnere med Kvorning design & kommunikation som ‘udstillingsentreprenør’. Totalentreprisen omfatter færdigdetaljering, produktion og montage af udstillinger og sikringsmontrer, grafisk identitet, skiltning og interface til interaktiv guide og skærme. Digital guide er udviklet og leveret sammen med østrigske Nous og film med Oncotype.
Med største respekt for renæssancehuset og brug af avanceret formidlingsteknologi er fortiden blevet tilgængelig for alle. Hele familien kan opleve Køges spændende historie på helt nye og fascinerende måder. Udstillingens grafik og materialevalg – bl.a. egetræ, læder, patineret kobber og filt i varierende farver – tilføjer et særligt sanseligt lag til det gamle hus i Nørregade.
Kvorning og partnere har fungeret som ‘udstillingsentreprenør’ for Museum Sydøstdanmark. Konceptet er skabt og tegnet af museets udstillingsafdeling samt videreudviklet og detaljeret i samarbejde med Kvorning design & kommunikation som designer og producent. Køge Museums to nye udstillinger, ’Gaver fra fortiden’ og ‘Krudtbrødre’, blev indviet 20. juni 2015.
Helhedsplanens hovedgreb er at markere kanten og understrege stedets eksisterende værdier. Den åbner værftet og sikrer adgang til det stemningsfulde, unikke miljø samt fjorden – og er også med til at sikre, at oasens værdi ikke forskubbes. Kajkanten forbinder byen og MKM.
Den nye bygning kommer til at rumme flere, fine udstillinger, som introducerer til skibsbygning og de aktiviteter, der generelt foregår på det gamle Hobro Værft. En række udvalgte punkter udendørs og indendørs fungerer som formidlingssteder, som besøgende kan benytte og fordybe sig i efter behov.
Blandt bogværkerne er ’Futures of Cities’, hvor vi stod for grafisk design og sats for Kunstakademiets Arkitektskole, ’To byer mødes’ – om Frederiksværk og Hundesteds sammenlægning til Halsnæs Kommune, hvor vi tilrettelagde og designede, mens fotograf Nicolai Perjesi tog de flotte fotos, ’Karen Blixen Illustrated’ samt ’Amalienborgkataloget’.
Herudover laver vi udstillingsrelateret grafik dvs. plakater, kataloger, postkort, invitationer.
En messestand skal afspejle kvalitet, vække opsigt, være smart indrettet og nem at håndtere. Har I brug for 50 eller 10.000 kvadratmeter i én eller flere etager med møderum, lounges eller testområde? Fortæl os, hvad I har brug for, så skaber vi et smart, funktionelt standdesign til jer.
Hos Kvorning design & kommunikation udvikler vi også standgrafik, fx messekataloger, som understøtter jeres identitet, byder på en oplevelse og går op i en højere enhed med jeres standindretning. Et stærkt udtryk, som visualiserer jeres budskaber og er nemt at afkode i farten. Jeres messestand skal nemlig både opfange spontane ’strøgkunder’ og jeres loyale kernekunder.
Visualisering af idé og koncept er måden at sikre dette på og er derfor ofte en integreret del af vores indretningsløsninger. Visualisering giver det bedst mulige grundlag for at bedømme løsninger, tage de rette beslutninger undervejs og afstemme tingene indbyrdes.
Kvorning løser også arkitektopgaver, som omdanner bygninger til udstillingslokaler, butiksarealer, showrooms. Specialdesign – siddemøbler, belysning, borde, lamper, displays for bl.a. Novo GLIA Library, Rådhusapoteket Lyngby, Møntergården, Chas. Hude, Lego Systems samt Kvornings eget studio/showroom i København.
Herudover har vi i tæt samarbejde med kunstneren og kuratoren skabt katalog, plakat, udstillingskatalog samt brochure og bogværk til Gulset kirke i Skien i Norge.
Publikationsopgaverne er kommet i stand efter et positivt samarbejde om Svalastogs website og om udsmykning på Petter Dass-museet i Alstahaug i Norge.
Kvorning har designet udstillingsprojektet og superviseret opbygningen af den 500 m2 store pavillon, hvor det centrale element er odenseansk cykelkultur tilsat et lille drys H.C. Andersen.
Designets kubestruktur danner et stiliseret landskab, som vokser opad på overetagen og nedad i underetagen og skaber ekstra ekspressive, spændende rum.
Midt i udstillingsrummet, der var etableret i museets gamle ladebygning, ‘svævede’ en kæmpestor fuldrigger som en flyvende hollænder på bunden af havet, komplet med kanon og anker i et sort rum fyldt med kanonrøg, ild, flimrende havvand og sand på “havbunden”.
Langs alle vægflader var fjorden og havets horisont suppleret med information om søslaget, de faldne, krigen og med referencer til vore dages danske krigsengagement i Irak mv. Kvorning design & kommunikation udviklede, producerede og implementeretde udstillingen samt stod for lys-, lyd- og grafisk design.
Kvorning har designet Brand Experience løsninger og meget avanceret AV, som formidler Grundfos’ familie- og industrihistorie og innovative produkter. Brand Experience er en skulptur i rummet med en vandskulptur i to etager midt i. En Grundfos-motor står bag.
Grundfos Brand Experience breder sig ud i rummet i store, ringformede formationer – såkaldte ringe i vandet – fra vandinstallation i rummets midte. Design af grafik, møbler, bænke, poder og lys indgår i den rumlige skulptur.
Projektet tilfører slottet og tunnelsystemets intakte miljø en uset grad af dramatisk iscenesættelse og levendegørelse, der spiller op til og udfordrer det hidtil strengt hemmeligholdte fort. En spektakulær iscenesættelse af det 6,4 km lange tunnelsystem i tre etager med avanceret AV, projektioner, levende billeder, lys og lyd.
Et totalkoncept, som tilbyder alle besøgende en sansemættet og medrivende oplevelse af livet i vandet. Mix’et af lys, lyd, AV-teknologi, projektion, film, interaktivitet, grafik, illustration og skiltning kan afkodes på flere niveauer og sikrer dermed alle uanset alder, forudsætning og interesse en optimal oplevelse. Konceptet sætter samtidig nye standarder for akvarieformidling og design.
Kvorning og partnere har udviklet, produceret og implementeret udstillings- og formidlingskonceptet samt lys- og lydkonceptet. Indhold og overordnet koncept er udviklet i samarbejde med Danmarks Akvarium. Lys- og lyddesign er udviklet i samarbejde med og implementeret af Kvornings partnere på projektet, Jesper Kongshaug og Anders Jørgensen/Stouenborg.
Nyt navn, lys og rummelig indretning, velkendte aktiviteter i nye, seje farver og SkyTable – en ny, interaktiv quiz for både børn og voksne om jord, lys, luft og vind – som Kvorning design & kommunikation har udviklet, designet og produceret.
Kvorning design & kommunikation har stået for udstilling, grafisk design, interaktive medier, hands-on og indretning. Samt leveret og udviklet helt nye eksperimenter om vindkraft og vandkraft – bl.a. kan man blæse på et loft med grid af ledmøller og opleve, hvordan vind bliver omsat til lys. Ligesom bølgemaskinen viser, hvordan bølger kan omsættes til energi. Idéplaneten i Malmø i Skåne åbnede for offentligheden i 2013.
Prototyper, støbeforme, produktemballage, reklamemateriale, fotos, citater, dokumenter og milepæle skildrer LEGOs 85 års fokus på at udvikle børns kreativitet gennem leg og læring – først i træ og siden i plast – og er samtidig en unik introduktion til børneliv siden 1930’erne.
Kvorning design & kommunikation har på baggrund af idékoncept af schmidt hammer lassen design udviklet, produceret og implementeret Brand Experience konceptet samt stået for lys-, lyd- og grafisk design til LEGO Brand Heritage udstillingerne, som ikke er åbne for offentligheden. Indretning af Lego System’s innovationsrum indgår også i Kvornings opgave.